Näillä vapaa-ajan aktiviteeteilla lapsi oppii ongelmanratkaisukykyä

Pieni lapsi elää täysin tässä hetkessä, eikä hänellä on tietoista mieltä eli hän ei osaa ajatella järkiperäisesti. Sen sijaan hän imuroi kaiken viidellä aistillaan ulkoisesta maailmasta havaitsemansa ja se jää hänen alitajuntaansa vaikuttamaan sieltä häneen vanhemmallakin iällä.

Leikki on välttämätöntä lapsen emotionaaliselle, sosiaaliselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Leikkiessä kehittyvät kieli ja syy-seuraus ajattelu. Varsinkin alkuvaiheessa lapsen selitykset ovat aikuisen mielestä täysin epäloogisia ja lapsen selityksessä seurauksesta voikin tulla syy.

Leikkiessä kehittyvät myös joustava yhdisteleminen, luova ajattelu, assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito ja kyky erottaa ulkoinen todellisuus leikistä. Leikkiessään lapsi oppii esineiden käsittely- ja toimintatapoja, yhteistoimintaa ja sääntöjä sekä tunteiden säätelyä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään sosiaalista vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä.

Miettivä lapsiRoolileikki auttaa kehittyviä taitoja kehittymään

Kuitenkin leikissään lapset osoittavat huomattavasti kehittyneempiä ajattelutaitoja, kuin muissa ongelmatilanteissa. Leikin ja varsinkin roolileikin onkin sanottu muodostavan lapselle niin sanotun lähikehityksen vyöhykkeen, eli mahdollisuuden harjoitella vasta kehittymässä olevia taitoja. Tätä kannattaa käyttää myös kasvatuksessa hyödyksi; monet ongelmat voi muuttaa leikiksi, jolloin lapsen ongelmanratkaisu helpottuu ja usein myös halu toimia kasvaa.

Esimerkiksi jos lapsi ei halua nousta aamulla sängystä tai poistua kotoa mennäkseen tarhaan, voi toimenpiteen yhteyteen kehittää jonkin leikin, jonka avulla lapsen saa innostumaan asiasta.

Hieman vanhemmille lapsille on myös olemassa pelejä, jotka opettavat lapsia esimerkiksi laittamaan oikean muotoisia palikoita niille sopivan muotoisista rei’istä sisään tai laskemaan.

Leikki opettaa lapselle myös vuorovaikutustaitoja, ja leikissä lapsi oppii ratkaisemaan monia niin leluihin kuin ihmissuhteisiin liittyviä ongelmia. Leikkiessään lapset usein jakavat rooleja: muistan, kun ala-asteella leikittiin Spice Girlssejä ja Teletappeja. Luokan tytöillä oli kova kilpailu siitä, kuka saa olla kukin maustetyttö. Samoin Teletapeista. Minä oli Nuu Nuu – sininen imuri, kun muut olivat vieneet jo Teletappi-roolit. Noissa roolien jaoissa jos missä tarvitsi ongelmanratkaisukykyä, jotta homma ei olisi mennyt ihan tappeluksi.

Vastuu leikkien tukemisesta on aikuisella

Aikuisen on tärkeää tukea lasten leikkejä, ja antaa tämän rauhassa ihmetellä ja tutkia kaikkea ympärillään olevaa, mikäli se on turvallista. Siksi lapsen ympäristön olisikin tärkeää olla mahdollisemman terätön ja kaikin tavoin sellainen, ettei lapsi vahingoita itseään. Ei ole lapselle hyväksi, jos vanhempi joutuu koko ajan kieltämään häntä ”älä koske siihen, älä tee sitä”. Näin tehdessään vanhempi tekee lapselleen hallaa, sillä kuten alussa kerroin, pelkällä alitajunnalla varustettu lapsi imuroi kaiken ympäriltään tietomuistiinsa noin 7-vuotiaaksi saakka. Hänen varhaiset elämänkokemuksensa ohjaavat hänen myöhemmän elämänsä kehittymistä ja sitä, miten hän tulee pärjäämään maailmassa. Aikuisena päässämme kaikuvat ne lauseet ja käskyt, joita olemme kuulleet vanhempiemme ja hoitajiemme hokevan meille tai toisilleen. Valitettavan usein muistamme ainakin sanan ”ei” ja ne ikävät jutut.

Nykyään leikki on uhattuna. Lapsuus lyhenee, ja leikit loppuvat liian varhain. Monilta lapsilta puuttuu mahdollisuus leikkimiseen ja heidän leikkimiskykyään rajoitetaan. Leikkimaailma on köyhtynyt, eivätkä lapset aina osaa edes leikkiä. Monet leikkivät yksipuolisia, varsinkin televisiostaan oppimia leikkejä, jotka eivät jätä tilaa mielikuvitukselle ja sisältävät väkivaltaa. On huolestuttaa nähdä, kuinka jotkut tarhaikäisistä pojista kuvittelevat esimerkiksi pitävänsä asetta kädessään ja räiskivänsä sillä ympäriinsä. Pahimmillaan muutoin traumaattiseen elämään yhdistettynä tällaiset pojat alkavat vanhempana räiskiä aseilla tosielämässäkin. Eivätkös koulusurmaajatkin ole naista vaille jääneitä, sisimmiltään karkeria pikkupoikia, jotka ovat todennäköisesti nähneet väkivaltaa jo lapsena livenä ja/tai vähintään mediasta. On vanhempien vastuulla kieltää lapsilta tällaiset televisio-ohjelmat ja näyttää heille jotain kehittävämpää. 

Keksi kehittävää tekemistä myös lomamatkoilla

Lapsen kannalta on tärkeää, että haastavaa ja mielekästä tekemistä löytyy jatkuvasti aivojen kehittyessä nopeasti. Kannattaa pitää tämä mielessä myös perheen lomamatkoja suunnitellessa. Jos siis olette menossa vaikkapa Helsinkiin viikonloppulomalle, voi joku Helsingin haastavista Escape Roomeista olla erittäin hyvä paikka lapselle kehittää ongelmanratkaisukykyä. Tosin ihan perheen nuorimmille tämä ei sovi, mutta teini-ikäiselle jo ehdottomasti! Vastaavanlaisia aktiviteettaja voivat olla myös vaikkapa Heurekassa käynti, muistitehtävät kaupungilla suunnistaessa ja kaupungin kartan lukeminen!